Responsivt eller adaptivt webdesign?

Man kan ikke lengre ignorere de mobile brukerne når man skal designe nettsider, og for hvert eneste år som går, så vil norske nettstedseiere oppleve at stadig flere besøker nettsidene deres fra mobiltelefoner eller nettbrett. Er ikke nettsiden din optimalisert for å ta imot disse så kan du potensielt tape mange besøkende. Men hvilken teknologi man velger kan være avgjørende både for deg og brukeren – skal du gå for responsivt eller adaptivt webdesign?

Responsivt webdesign

Når man skal tilpasse et webdesign for den mobile brukeren, så har man i teorien tre valg. Man kan enten lage et responsivt webdesign (som automatisk tilpasser seg størrelsen på enheten), man kan lage et adaptivt webdesign (forskjellig layout til mobil, nettbrett og datamaskin) eller man kan lage et forhåndsbestemt design som har faste størrelser og som ser annerledes ut enn den nettsiden man vil få opp dersom man besøker den fra en datamaskin. Sistnevnte er lite brukt i dag, og vi skal nå se på forskjellen mellom responsive og adaptive nettsider.

Dette er responsivt webdesign

Gjennom et responsivt webdesign vil brukeren få den optimale opplevelsen av nettstedet, uavhengig av om han besøker det fra en mobiltelefon, et nettbrett eller en datamaskin. Konseptet med responsivt webdesign dreier seg om å lage én enkelt nettside som automatisk justerer seg størrelsesmessig avhengig av skjermstørrelsen til den besøkende. På denne måten kan du være trygg på at alle besøkende enkelt finner det de trenger på nettstedet, uavhengig av om de har en gammel eller ny mobil, stor eller liten.

Adaptivt webdesign er mindre brukt

Beveger vi oss over mot adaptivt webdesign, som først og fremst var populært når webdesignerne måtte finne nye måter å lage mobiltilpassede nettsider på, så ser det hele noe annerledes ut. Et slikt webdesign dreier seg om å lage tre forskjellige layouter avhengig av enheten til den besøkende. For eksempel kan man lage en for mobile besøkende, en for de som har nettbrett og en for de som har datamaskin. Deretter lar man nettleseren avgjør hvilken enhet den besøkende har, før man viser det tilpassede designet. Denne løsningen er mindre fleksibel enn et responsivt webdesign, samtidig som resultatet ikke alltid blir like bra når skjermstørrelsene er såpass ulike som de er med dagens mange enheter og dingser.

Så, hva skal du velge?

I «kampen» mellom responsivt og adaptivt webdesign, så er det helt klart førstnevnte som har vunnet. De fleste bruker responsivt webdesign når de skal lage mobilvennlige nettsider. På denne måten sikrer du deg en nettside som fungerer på alle skjermstørrelser, samtidig som det i stor grad forbedrer lastetiden på en nettside. Dog finnes det enkelttilfeller der et adaptivt webdesign vil være å foretrekke, for eksempel hvis man er avhengig og ønsker å lage en nettside som ser ganske så forskjellig ut avhengig av om man bruker en mobiltelefon, et nettbrett eller en datamaskin.

Dessuten er det langt enklere å lage adaptive webdesign enn hva det er å lage responsive, slik at du som ønsker å prøve deg selv nok aller helst vil begynne med adaptive nettsider.

© 2014 Grønn Guide